De dienst mobiliteit krijgt op regelmatige basis vragen over de voorwaarden waarbinnen het op het openbaar domein privaat laden van een elektrisch voertuig toegelaten kan worden. Als burger, onderneming of taxi-/deelwagenbedrijf kan men in Vlaanderen via een online formulier een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein: als men zelf geen plaats heeft voor een laadpaal en indien een bestaand publiek laadstation te veraf is, kan men zo toch een laadpaal op maximaal 250 meter van de eigen woning of onderneming verkrijgen.
Het verwijzen naar een publieke laadpaal stoot vaak op onbegrip bij de aanvrager als deze zelf voldoende energie opwekt om te voorzien in de eigen laadbehoefte. Het College van Burgemeester en Schepenen nam in zitting van 14 januari 2022 het besluit om het laden met private laadkabels op openbaar domein niet toe te laten, met name:
Een kabelgoot verwerkt in de stoep heeft echter geen impact op de veiligheid en toegankelijkheid van de stoep voor fietsers (tot 10j) en voetgangers. Dit wees een proefproject in 2023 in de Moerenstraat (ter hoogte van huisnummer 7) uit. Via onderhavig retributiereglement kunnen we in deze situaties de aanvragers dus de mogelijkheid geven om een kabelgoot zelf te bekostigen op vlak van aankoop en plaatsing. Uiteraard zal per locatie eerst nagegaan worden of er geen alternatieve oplossingen mogelijk zijn, of deze kabelgoot technisch gerealiseerd kan worden (materiaal, dwarshelling, beschikbare ruimte ...) en of de kabelgoot geen hinder veroorzaakt voor voetgangers en fietsers.
Dit retributiereglement is zowel van toepassing op gemeentewegen als gewestwegen.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het K.B. van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De Gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de plaatsing van een kabelgoot op een stoep, als bijlage gehecht aan de nota, goed.