Aanleiding en context:
Argumentatie:
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee.
Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. Zo hebben bijvoorbeeld de besturen van Stad Hasselt en de gemeente Kortessem ondertussen reeds te kennen gegeven dat zij de vraag aan de Vlaamse Regering zullen stellen om de rechtspersoonlijkheid (met inbegrip van de bestaande NIS-code en ondernemingsnummer) van de stad Hasselt en OCMW Hasselt te behouden na fusie met Kortessem.
De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een gemeenteraadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024 (onderhavig besluit).
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Gelet op de verregaande impact die de totstandkoming van een nieuwe rechtspersoon met zich meebrengt, wensen beide besturen de vraag voor te leggen aan de Vlaamse Regering om bij de vrijwillige fusie tussen Tongeren en Borgloon de rechtspersoonlijkheid (met inbegrip van de bestaande NIS-code en ondernemingsnummers) van de stad Tongeren en OCMW Tongeren te behouden. Met de bedoeling een louter administratieve vereenvoudiging met het oog op continuïteit, risicobeperking en onder controle houden van directe en indirecte integratiekosten. Op deze manier kan de focus liggen op een succesvolle fusie tussen de gemeenten Tongeren en Borgloon.
De overige relevante decretale bepalingen van toepassing op de vrijwillige fusie blijven onverkort doorwerken. De vraag van beide besturen aan de Vlaamse Regering doet hierbij geen afbreuk.
Aangezien deze vraag zowel het behoud van de rechtspersoonlijkheid van de gemeente zelf als die van het OCMW behelst, dient deze beslissing zowel in in de gemeenteraad als de OCMW-raad te worden goedgekeurd.
Het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), in het bijzonder artikel 77, eerste lid.
De OCMW-raad keurt de vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van het OCMW Tongeren bij de bestuurlijke fusie met de gemeente Borgloon goed, evenals het behoud van het ondernemingsnummer.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be.